fbpx

Hoe kom ik bovenaan in Google

Hoe kom ik bovenaan in Google?

Eén van de meest gestelde vragen die wij de afgelopen periode hebben ontvangen is: “Hoe kom ik bovenaan in Google?”. Zeker nu er vanwege de corona periode online veel meer aangevraagd en gekocht wordt en er online veel meer concurrenten bij zijn gekomen is het als ondernemer nog belangrijker om online goed vindbaar te zijn.

Er zijn twee manieren om bovenaan Google te komen.

Om bovenaan in Google te komen zijn er twee manieren. De eerste manier is de snelste en de eenvoudigste en is dat is door te adverteren op Google. Er zijn verschillende mogelijkheden waardoor je direct bovenaan Google komt en dus ook gelijk bezoekers naar je website of webshop trekt. Wanneer je vandaag start, sta je vandaag ook gelijk bovenaan. Je betaalt op deze manier per klik en wanneer je stopt met adverteren of als het budget op is sta je ook vrijwel direct niet meer bovenaan. Meer informatie over adverteren op Google vind je hier.

De tweede manier om bovenaan Google te komen is om in de organische (oftewel de “gratis”) resultaten van Google te komen. Deze manier bespreken we in deze blog. Het duurt zo wat langer voordat je bovenaan Google staat en het kost wat meer inspanning, maar met de juiste techniek blijf je je positie behouden zodat je continue gerichte potentiële klanten bereikt en bezoekers naar je website of webshop krijgt.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe zorg je dat jouw website bovenaan in Google komt?

De belangrijkste vragen die wij altijd als eerste stellen zijn: “Op welke zoekterm wil je bovenaan Google komen?” en “Waarom wil je op deze zoekterm gevonden worden?”
Dit lijkt een makkelijke vraag, maar in veel gevallen blijkt na goed doorvragen dat er veel interessantere zoektermen zijn om jouw bedrijf op gevonden te laten worden. Het begint dus met jezelf goede en eerlijke vragen te stellen!

Hieronder een voorbeeld van Piet.

Piet verkoopt fietsen en wil online zoveel mogelijk fietsen verkopen. De zoekterm waar Piet op gevonden wilde worden was volgens hem “fietsen” en de reden leek zo logisch: Piet wil namelijk graag fietsen verkopen. Maar wat zoekt iemand die het woordje “fietsen” in de zoekmachine van Google intypt? Misschien zoekt diegene een fiets, maar misschien zoekt iemand een fietsroute, een fietsvakantie, een wielerbaan of een sportschool waarin hij of zij lekker binnen kan fietsen. Allemaal voorbeelden waar Piet niks aan heeft. Het zoekvolume op dit zoekwoord is wel erg hoog, dus het wordt vaan ingetypt in Google, maar voor Piet zal dit niet snel leiden tot een verkoop.

Door Piet de juiste vragen te stellen kwamen we tot de conclusie dat hij vooral veel elektrische fietsen wil verkopen. Deze markt is erg gestegen qua vraag, er is veel aanbod en de marges op de producten zijn goed. Het zoekvolume op elektrische fietsen is ook hoog, wellicht minder hoog dan op fietsen, maar zo weten we tenminste wel dat er een meer gerichtere interesse is.

Vanuit de zoekterm elektrische fietsen kunnen we verder gaan kijken naar nog gerichtere zoektermen. De zoekterm elektrische fietsen betekent niet dat iemand al in de koopfase van een fiets zit, wellicht is iemand nog aan het oriënteren of überhaupt aan het uitzoeken wat een elektrische fiets is, kan of doet. Dus er vindbaar op zijn kan een start zijn, maar na een goed en uitgebreid zoekwoorden onderzoek kwamen er nog veel interessantere zoektermen voor Piet zijn fietsenwinkel naar voren.

Zoektermen zoals elektrische fiets kopen, elektrische fiets online kopen of elektrische fiets met kinderzitje zijn veel gerichtere zoektermen die vaak eerder tot een verkoop leiden.

Heb je advies of hulp nodig bij een goed zoekwoorden onderzoek? Vraag hier een gratis Online Marketing Scan aan en ontdek jouw kansen op zoekwoord niveau.

Om Piet verder te helpen hebben we hem de volgende vraag gesteld: “Je wilt vindbaar zijn op elektrische fiets kopen, elektrische fiets online kopen en elektrische fiets met kinderzitje, maar waarom wordt je daar nu nog niet op gevonden?”

“Wat is de reden dat je nu nog niet in de top 10 oftewel de eerste pagina van Google staat?”
“Wat doen anderen beter dan jij zodat zij daar nu wel staan?”

Door deze vragen te stellen en te zoeken naar het antwoord maak je eigenlijk per zoekterm een analyse van wie er staan en wat ze hebben gedaan om daar nu te staan. Als jij namelijk boven de bestaande website pagina’s wilt uitkomen, dan moet je iets doen dat BETER is dan wat zij doen, anders haal je ze nooit in.

Hoe weet ik op welke positie ik met welk zoekwoord sta en hoe hou ik dit bij?

Zelf op je eigen zoekterm Googelen geeft geen representatief resultaat omdat Google jouw locatie, eerder zoekgedrag en klikgedrag plus nog een aantal andere factoren meeneemt in de resultaten. Om dit wel goed te kunnen checken adviseren wij om onafhankelijke online tools te gebruiken. Er zijn diverse programma’s die dit voor je kunnen bijhouden, zowel gratis als betaald. Een van de gratis tools die wij gebruiken is SerpRobot. In deze eerdere blog lees je hier meer over.

Maar hoe weet ik nou wat anderen beter doen?

Om te kijken wat anderen beter doen kijken we eerst naar welke factoren Google gebruikt om een website te indexeren en te ranken. Google kijkt naar meer dan 200 ranking factoren die verschillen in waarde en ook nog eens door het jaar heen aangepast worden. Het algoritme van Google is erg slim waardoor het onmogelijk is om aan alle 200 factoren te voldoen. Daarom is het belangrijk om in ieder geval de basis op orde te hebben en aan de meest belangrijke factoren die Google openbaar heeft gemaakt te voldoen.

Grofweg delen we de belangrijkste ranking punten in twee categorieën in: de On-Page factoren en de Off-Page factoren.

On-Page factoren

Bovenaan Google komen - Onpage factoren 1 - Your Salespoint Online Marketing

Met On-Page factoren bedoelen we eigenlijk alle handelingen die gedaan worden op en aan de website. Hierbij moet je denken aan de snelheid van de website of de reactietijd van de server waar deze gehost is, de pagina titels, de meta omschrijvingen, de tekst op een pagina, de website structuur en ga zo maar door. Er zijn extreem veel factoren die hier een rol in spelen, maar bovengenoemde zijn sowieso een aantal van de belangrijkste.

Er zijn diverse online tools die bovenstaande gegevens in kaart kunnen brengen en dit kunnen vergelijken met je concurrenten die boven je staan in je Google zodat je erachter komt wat je moet verbeteren.

Een aantal basis optimalisatie punten zoals goede teksten, pagina titels of meta omschrijvingen kan je vaak zelf wel aanpassen binnen je website. Enkele technische verbeteringen zoals bijvoorbeeld snelheid of server response time zal meestal door een expert gedaan moeten worden.

Het doel van Google is om het meest relevante antwoord op een zoekopdracht te geven. Zorg er daarom voor dat alle bovenstaande punten ook overeenkomen met de zoekopdracht.

Zorg dat jouw website een geloofwaardige oplossing is voor het probleem van de gebruiker. Zorg dat je een expert en autoriteit bent in je vakgebied en zorg dat je online gerespecteerd wordt. Kun je de producten en diensten leveren die jij aanbied? Als jij hieraan voldoet dan is de kans groter dat Google jouw website wil laten zien als potentiële oplossing voor een probleem dat een gebruiker van Google heeft.

Bovenaan Google komen - Onpage factoren - Your Salespoint Online Marketing

Wil jij weten hoe goed jouw website nu scoort, vraag dan een gratis SEO scan aan.

Is je website verouderd en is het lastig en erg tijdrovend om deze nog aan de laatste eisen van Google te laten voldoen? Overweeg dan om een nieuwe website te laten maken zodat je een goede start hebt op het gebied van SEO.

Off-Page factoren

Als je alle variabelen op je website helemaal voor elkaar hebt dan is dit helaas nog geen garantie om bovenaan Google te komen. Aangezien veel van je concurrenten al boven je stonden en veel van deze factoren al voor elkaar hadden kijkt Google naast de On-Page factoren naar wie de hoogste autoriteit heeft. Wie is het populairst en wie geeft het beste resultaat op de zoekopdracht? Je autoriteit wordt bepaald door een aantal factoren, zoals hoe lang je website en url al bestaan, het aantal pagina’s wat de website bevat en het aantal links naar jouw website vanaf verschillende gerelateerde websites. Als er drie links van de bakker op de hoek worden gevonden naar de webpagina “Elektrische fietsen kopen” van Piet uit ons voorbeeld en de concurrenten hebben tientallen of honderden links, die ook nog eens gerichter zijn omdat ze bijvoorbeeld van een blog over fietsen gaan, dan begrijp je dat Google de concurrenten van Piet als een hogere autoriteit ziet. Hun linkbuilding profiel is veel beter. Hier moet Piet dus aan gaan werken.

Je kunt zelf met verschillende tools zoals de Ahrefs backlinkchecker of SemRush backlink zoeken naar welke links je concurrenten in de top 10 hebben en deze websites vragen of ze ook een link willen plaatsen naar jouw website pagina. Helaas is dit vaak een zeer tijdrovende klus en zullen veel pagina’s niet reageren op je link aanvraag. Vandaar dat hulp hierbij vaak aan ons gevraagd wordt. Wij zijn er namelijk in gespecialiseerd om jouw website van een gericht en kwalitatief link profiel te voorzien. Het gaat niet allen om de kwantiteit maar vooral ook om de kwaliteit van de links.

Meer weten over linkbuilding? Neem dan contact op met onze adviseurs

En hoe nu verder om ook echt bovenaan Google te komen?

Nu je de juiste zoektermen hebt geselecteerd en weet wat een aantal belangrijke factoren zoals On-Page en Off-Page factoren zijn, hoe je dit in kaart kan brengen en wat je moet doen om dit te optimaliseren is het tijd om het ook echt te gaan doen. Het optimaliseren van je website en je vindbaarheid online vergroten is een continue proces wat nooit stopt. Er zijn altijd concurrenten die bezig blijven, dus jij moet altijd zorgen dat je het net iets beter doet waardoor jij bovenaan Google komt en ook blijft!

Heb je vragen over zoekmachine optimalisatie en hoe je bovenaan Google komt? Neem dan vrijblijvend contact op en wij helpen je graag.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is topsport en wij houden van winnen!

Vind je deze blog interessant? Deel hem dan zodat we onze gratis kennis kunnen verspreiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Nieuwste blogs:

We love Online marketing

Waarom Your Salespoint Online Marketing?

Het is ons missie om ondernemers te helpen

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Vraag naar onze scherpe tarieven

Over ons | Your Salespoint Online Marketing Alkmaar Heerhugowaard Schagen

Contact ons

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Heb je vragen?
Voel je vrij om ons te contacten per email of telefoon.
Je kan ook direct online een afspraak inplannen.

Neem contact op Your Salespoint Online Marketing